Telur antara barang keperluan untuk mangsa banjir di Bukit Changgang, Banting, Selangor.

MULA-MULA Datuk Aznil Nawawi pun tidak kenal dan tak tahu di mana kawasan Bukit Changgang Banting, Selangor. Atas inisiatifnya membuat liputan secara langsung dari kawasan yang dilanda banjir itu, ramai yang datang menghulurkan bantuan.

Malah, kata Aznil atau mesra dengan panggilan Pak Nil, menteri pun sudah mengarahkan agar dahulukan bantuan ke kawasan tersebut kerana Bukit Changgang juga seteruk Sri Nanding, Hulu Langat.

Baru-baru ini, Pak Nil yang merupakan duta kepada produk Eskayvie telah berkunjung ke kawasan tersebut untuk menghulur bantuan, bersama-sama dengan kakitangan Eskayvie untuk membuat lawatan dan pemberian sumbangan.

Pak Nil yang prihatin dengan masyarakat sekeliling sering turun padang untuk menghulur bantuan menerusi Yayasan Pesona yang ditubuhkannya pada 28 Februari 2018.

Cuma kali ini beliau bekerjasama dengan Eskayvie dan dan apa yang menariknya, selain memberi sumbangan bantuan kepada mangsa banjir, pasukan Pak Nil juga telah menubuhkan Kedai Percuma Pak Nil.

Tujuan kedai itu ditubuhkan bagi memberi semangat dan peluang kepada penduduk Bukit Changgang untuk membina semula kehidupan baharu.

Sebagai duta Eskayvie, Pak Nil tidak kekok bila melakukan kerja-kerja kebajikan.

“Penubuhan kedai itu adalah cetusan daripada pemberian wang sumbangan orang ramai kepada mangsa banjir tempoh hari di situ.

“Sebelum ke sana, saya sebenarnya turut dihubungi oleh salah seorang pengikut Instagram berkongsi sisi ceritanya mengenai kemusnahan daerah itu akibat banjir.

“Malah ketika menjejaki kawasan itu, saya lihat ramai penduduk yang ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) tinggal sehelai sepinggang,” katanya tentang kedai yang ditubuhkan pada 30 Disember lalu.

Pemenang 10 kali kategori Pengacara TV Lelaki Popular sejak 2003 hingga 2010 itu juga menyedari kawasan terbabit seakan terpinggir daripada pandangan ramai.

Katanya lagi, bantuan daripada orang ramai dan badan bukan kerajaan (NGO) pun kurang.

“Lalu, bermula dengan hanya makanan yang dimasak penduduk kampung secara rewang bermodalkan wang sumbangan yang saya kutip di kalangan pengikut media sosial saya.

“Ketika itu dalam sehari kami berjaya menyediakan hampir 1,000 bungkusan makanan kepada mangsa banjir. Malah selepas banjir surut, mulalah mereka bergerak pulang dari PPS ke rumah masing masing.

“Ketika itu saya tinjau dan amati, kesemua mereka terpaksa mengumpul barang semula dan membaik pulih rumah mereka. Bahkan barang keperluan asas mereka tiada langsung. Daripada situ saya fikir kenapa tidak diwujudkan kedai percuma berkenaan,” katanya.

Buat permulaan ketika itu, penyanyi lagu Apo menghubungi syarikat yang pernah bekerjasama dengannya seperti jenama Eskayvie dan Nakada.

“Pihak jenama itu bermurah hati untuk menghantar barang keperluan asas seperti minyak, telur, air mineral, sardin, selimut, bantal, lampin bayi dan sebagainya.

“Timbul idea juga untuk mengumpul belian barang asas ini menerusi duit sumbangan orang ramai. Saya beli sendiri barangan itu menggunakan duit sumbangan diberikan.
“Ia kemudiannya diletakkan di sebuah kedai di kawasan berkenaan yang diberi nama Kedai Percuma Paknil,” katanya.

Jelas Pak Nil lagi, mangsa banjir boleh ke kedai itu untuk mengambil barang keperluan secara percuma mengikut keperluan mereka sahaja.

“Kedai ini mengalu-alukan barangan keperluan yang boleh dihantar terus ke sana atau menyalurkan duit sumbangan ke akaun saya.

“Jadi saya boleh terus tambah barangan keperluan itu. Bagi yang mahu menyumbang boleh ke akaun Instagram @aznilnawawihm untuk menyemak butiran lanjut atau ‘bank in’ ke 564735801178.

“Kedai ini akan berterusan beroperasi jika terus menerima sumbangan orang ramai atau pertubuhan kerajaan mahupun swasta,” jelasnya.

Pak Nil turut mendapat bantuan daripada salah seorang anak muda Bukit Changgang iaitu Hafiz Saroni (kanan).

Sementara itu, bercerita lanjut sewaktu kunjungan kemanusiaan ke sana beberapa kali, Pak Nil akuinya hatinya tersentuh melihat persekitaran di situ.

“Sedih tengok keadaan mereka. Saya sentiasa membayangkan saya atau keluarga saya melalui ujian dan dugaan itu.

“Kerana itu, saya tidak mampu duduk berpeluk tubuh, saya perlu lakukan sesuatu untuk membantu mereka membina hidup kembali,” katanya.

Pak Nil menggunakan akaun media sosialnya terutamanya Instagram dan TikTok untuk mengajak khalayak bersama-sama dengannya mencari dana untuk disalurkan kepada mangsa banjir di kawasan itu.

“Subhanallah… rakyat Malaysia sesungguhnya masyarakat yang pemurah. Hari pertama saya umum pembukaan tabung khas membantu mangsa banjir Bukit Changgang, sambutan yang diterima sungguh luar biasa.

“Menangis saya melihat keprihatinan rakyat Malaysia. Dana yang disalurkan itu saya agihkan kepada wakil saya di sana. Walaupun, tidak banyak yang diterima setiap mangsa, namun, sekurang-kurangnya mereka di sana tahu bahawa seluruh negara turut sama bersedih dengan nasib mereka dan mahu berkongsi rezeki.

“Itulah yang menjadi motivasi buat saya untuk meneruskan kerja kemanusiaan ini,” katanya yang yakin dengan kuasa media sosial termasuk pengaruh dan kedudukan, beliau mampu mengajak orang ramai sama-sama berganding bahu.

Tambah Pak Nil, niat dan matlamatnya adalah untuk meringankan beban mangsa banjir. Bahkan, katanya, ini juga masa terbaik untuk seluruh rakyat Malaysia menunjukkan solidariti dengan mengenepikan perbezaan ideologi politik, batas agama, bangsa dan latar belakang.
BebasNews

Leave a Reply