Tak ada duit? Kesatuan sekerja terkejut KWSP perlu cair aset, gesa kerajaan siasat

    20
    33187

    SEBUAH persatuan kesatuan pekerja hari ini meminta kerajaan untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa bebas untuk menyiasat keadaan kewangan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

    Ini berlaku kerana KWSP mengatakan bahawa ia perlu menjual beberapa aset untuk membiayai pengeluaran pencarum dari Akaun 1 mereka.

    Majlis Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-Malaysia Labour Centre (UNI-MLC) dalam satu kenyataan mengatakan bahawa langkah itu secara tidak langsung menunjukkan bahawa KWSP tidak mempunyai ‘dana simpanan’ (reserved fund)atau aliran tunai (cash flow).

    “UNI-MLC terkejut dengan laporan media bahawa KWSP mahu menjual aset-aset bagi tujuan menampung pengeluaran wang daripada Akaun 1 dan Akaun 2, dan kami membantah sekeras-kerasnya tindakan tersebut.

    “UNI-MLC melihat tindakan KWSP itu sebagai satu perkara yang serius dan seolah-olah KWSP berada dalam keadaan yang terdesak dan tiada pilihan lain kecuali menjual aset bagi tujuan pembiayaan pengeluaran oleh pencarum.

    “Tindakan itu juga secara tidak langsung menunjukkan KWSP tidak mempunyai reserved fund atau cash flow pada masa sekarang dan terpaksa mengambil tindakan drastik dan di luar dugaan sehingga sanggup menjual aset-aset yang dimilikinya bagi tujuan menampung pengeluaran luar biasa ketika pandemik Covid-19 sekarang,” kata presiden UNI-MLC Mohamed Shafie Mammal.

    Selasa lalu, dilaporkan bahawa KWSP akan menjual aset untuk menyediakan dana kepada pencarum yang ingin mengeluarkan simpanan dari Akaun 1 dan Akaun 2 mereka.

    Dalam RUU Perbekalan 2021 yang dibentangkan di parlimen pada 6 November, kerajaan mengusulkan untuk membenarkan pengeluaran Akaun 1 KWSP, yang ditujukan hanya untuk pencarum yang mengalami masalah kewangan.

    Di bawah skim i-Lestari KWSP sebelum ini, pencarum boleh mengeluarkan RM500 sebulan hingga RM6,000 dari Akaun 2 mereka.

    Skim i-Sinar pula membolehkan mereka yang kehilangan pekerjaan, diberi cuti tanpa gaji, atau tidak mempunyai sumber pendapatan lain untuk mengeluarkan sehingga 10 peratus simpanan Akaun 1 mereka, selagi mereka menyimpan minimum RM100 di akaun mereka .

    “UNI-MLC berpendapat dengan menjual aset yang sedia ada telah menimbulkan persoalan di manakah perginya caruman-caruman selama ini? Adakah KWSP berada dalam keadaan tenat?

    “Jika KWSP tidak mempunyai dana yang mencukupi dan terpaksa menjual asetnya, maka UNI-MLC mengesyaki KWSP berhadapan dengan masalah kecairan simpanan.

    “Justeru itu, UNI-MLC menggesa kerajaan agar menubuhkan sebuah Jawatankuasa Bebas dengan segera untuk menyiasat kedudukan kewangan dan dana KWSP, dan membentangkan laporan menyeluruh mengenai simpanan dalam KWSP demi menjaga kepentingan para pencarum yang merupakan kalangan pekerja,” kata Shafie lagi.

    https://bit.ly/36Q3oGc
    Please follow and like us:

    20 COMMENTS

    1. Kerajaan patut bersyukur dapat rakyat yg tidak memberontak demi nama malaysia.ikut saja kehendak kerajaan.sedang alami bencana tapi masih berebut kuasa.berapa besar pangkat dapat pun tak guna sebab hahis nyawa kita semua pun akan duduk dalam tanah juga.segala apa yg berlaku sekarang pun atas kelalaian manusia juga.terlalu jelas kerajaan guna duit rakyat untuk melabur….boleh dikira berjudi kalau difikirkan semula.

    2. Saya pun terjejas… sampai sekarang saya tak dapat kerja rm500 setiap bulan man cukup ada anak bini emak saya… nasibnya bini saya kerja tapi sekarang tak cukup..One of rm10000 sekali semua rakyat Malaysia yang terjejas boleh bayar hutang yang tertinggal ada muka senyum

    3. Mmg krn tu kwsp tidak telus…seharus bgi sama rata…walaupun dgn keadaan skrg biar adil dan saksama..ni duit rakyat bkn duit kerajaan atau kwsp…walaupun 10k bagi sama rata…takkan nak sampai rakyat pinjam dgn ceti haram bru kwsp sedar semua tu…

      • Dah lama duit kwsp digunakan untuk melabur tapi rakyat tak mahu ambil tahu sampai cukup tempuhnya tetapi dlm masa sekarang ini kami sangat2 tertekan dgn hutang sehingga sanggup meminjam wang dari ceti berlesen untuk menyara hidup yg lebih baik bukan kami sahaja yg meminjam yg dah pencen pun sanggup meminjam lagi sy minta kerajaan beri biar sama rata….

    4. Apakah ini agenda najib semata-mata..
      Antara dua ..
      Menaikkan kemarahan rakyat terhadap muhyiddin atau nak kantoikan kwsp lesapkan dana pencarum2 selama ini ?

    5. Keuntungan KWSP dapat dari mana? Bukankah wang pencarum itu dilabur, baru dapat untung. Pelaburan dlm bentuk pembelian saham syarikat, bon, sukuk dsb. Ada yg punya tempoh matang. Pembelian aset hartanah juga perlu masa utk dapt untung. Keuntungan diagih dlm bentuk dividen kpd pencarum. Sekarang, pencarum mahu keluarkan simpanannya. Jumlah bukan sedikit, dlm waktu yg singkat. Dari mana nak dapat dana yg begitu banyak dgn segera? Jual aset le. Itu pun tak faham.

      • Saya setuju dgn pandanganya. Sebagai pencarum seharusnya faham situasi pelaburan kwsp. Dengan dividen dan bonus yang diperolehi setiap tahun dari mana datangnya. Janganlah kita asik menekan sedangkan kita tahu perjalanan simpanan kwsp. Harap bersabar… Semua org susah buat masa covid ni..

    6. Alaa come on la people..grow up! the government invests our funds..We all know the cash is not sleeping in some super vault somewhere..the whole world is in a turmoil right now..Market is mad volatile..You want them to pull out the country investments while it’s going at a loss? I know they’ve not always done the right thing, but I believe they’re doing the best they can to keep us afloat during this crisis..Spread some positivity 😊

    7. Keep us afloat? With rm500 a month?? Want pay rental or fon bill? Or petrol? Anggap kita budak budak sekolah lagi ke yg takda commitment..mulut ckp utk kepentingan rakyat..is that the way?show us if u can live with only rm500 permonth then we accept..pentingkan rakyat then kurangkan gaji tinggi mereka utk donate kepada rakyat..kita juga manusia kita tau apa yg akn dibuat kalau pentingkan seseorang atau sesuatu.

    8. Yg ada anak bini tu pula mcm mana? Takkan nak harapkan dia lapar mati satu anak supaya kwsp tak perlu risiko utk jual aset kah? Jikalau saya yg bergaji tinggi dan pentingkan rakyat dan bimbangkan masa depan mereka akn terjejas,saya akn mengajak member2 lain yg sama fikiran dgn saya agar semua berbincang utk keluarkan duit pocket atau saving sendiri utk tlg rakyat dgn cara menyumbang atau tlg cover balik sikit epf rakyat jikalau issue ni betul betul membimbangkan saya.apa apa cara pun bkn utk memperhadkan duit rakyat dlm keadaan yg sudah ckp kesian ni.lagi pun itu duit kami sendiri tapi kena merayu mcm pengemis dan apa yg plg teruk adalah tidak dibenarkan juga lepas semua tu.blh mengakibatkan stress atau mental..mcm anxiety dan depression adalah penyakit yg tidak dapat sembuh.nak risau ini dulu atau risau tua kelak takda duit pencen?

    9. Pulangkan hak pencarum, biar saja pencarum sendiri tentukan keputusan masa depan mereka.. siapa tau nasib lebih menyebelahi mereka di masa depan.. tunjukkan bahawa kerajaan benar2 prihatin… Mungkin duit kwsp mereka gunakan untuk berniaga, kerajaan mainlah peranan dalam membantu mereka… Saya rasa ini baru betul bila disebut PRIHATIN RAKYAT.. Bukan dengan cara kawal duit rakyat atas alasan masa depan.

    10. Ahli ada 14juta++
      Yg aktif 7juta++
      Nape nj bg pd 2juta++ shj?
      Baki ahli yg lain x terkesan ke???
      Kalau duit KWSP dh kurang…mana pg?
      Mcm tu Jan-Jun Moratorium kene MANDATORY!!! Kjaan boleh bg arahan pd bank2!! Bukan bg alasan!!!
      Rakyat menilai….

    11. Mmg duit tu dilaburkan. Tapi 30-40% sahaja. Ingat KWSP ni di bawah MOF. Klu arahan dari MOF dilanggar alamat kena bekulah. Klu dia kata bagi pendahuluan bagilah. Dapat balik bila tak tahulah. Tu fasal duitnya lesap. Jgn jadi bodoh nak tegakkan benang basah. Klu jadi penyokong fanatikpun berpada-padalah.

    12. Salam ceo tuan president kwsp,dlm situasi skarng ini hmpir smua rakyat trjejas,pertimbangkan ahli mengeluarkan simpanan acount 1 secara one off,jgn la pilih ksi,contohnya staf syrkt industri walaupun di bayar gji tetapi secara berperingkat

    13. BAGI HAK KAMI ,DUIT KWSP HAK KAMI ,AKU LAPAR KEBULOR KAU BUKAN TAU AKU NAK MATI KAU BUKAN TAU ,BERSYARAT TSK HABIS² LEPAS NI ALASAN APA LAGI NAK TIPU RAKYAT

    14. Saya hilang pendapatan.. hilang pekerjaan. Simpanan kwsp amat diperlukan utk nenjelaskan hutang dan kelangsungan hidup waktu convid ni. Simpanan Hari tua belum tentu lg panjang umur utk merasa. Waktu skrg ni hidup pun tertekan nk bayar bil2 pun dah tenat. Harap dgn kwsp dapat ringankan beban waktu skrg.

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here